RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim (2018). Kajian Wacana Dan Strategi Komukasi Teori Dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu (UMT): Kuala Nerus, Terengganu Darul Aman.
JADUAL 1 : JUMLAH BILANGAN KATA
BILANGAN |
|||||
|
KELUARGA SAYA |
NENEK DAN DATUK |
SAYANG ISTIMEWA |
HATI |
JIRAN |
KATA KERJA |
Tersenyum *6 kali *Ms 46-48 Memandang 2 kali Ms 46-48 Menunjuk *3 kali *Ms 46-47 Menolong *6 kali *Ms 46-48 Mengutip *1 kali *Ms 46 Mengemas *1 kali *Ms 46 Bermain *2 kali *Ms 46 Menyimpan *1 kali *Ms 46 Memegang *3 kali *Ms 47-48 Menyapu *3 kali *Ms 47-48 Menyiapkan *2 kali *Ms 47 Memujuk *1 kali *Ms 47 Memanggil *1 kali *Ms 47 Berjalan *2 kali *Ms 47 Menggaru-garu *1 kali *Ms 48 Diusapnya *1 kali *Ms 48 Terdiam *1 kali *Ms 48 Tersengih *1 kali *Ms 48 Menghabiskan *1 kali *Ms 48 Bekerja *1 kali *Ms 48 Ketawa *1 kali *Ms 48 |
Bermain *1 kali *Ms 49 Mencari-cari *2 kali *Ms 49 Berjumpa *1 kali *Ms 49 Menangis *8 kali *Ms 49-51 Mengeluarkan *1 kali *Ms 49 Mengangkat *1 kali *Ms 49 Berlari *1 kali *Ms 49 Menunjuk *1 kali *Ms 50 Berdiri *1 kali *Ms 50 Berjalan *2 kali *Ms 51 Berhenti *2 kali *Ms 51 Tersenyum *1 kali *Ms 51 Memujuk *1 kali *Ms 51 Pegang *1 kali *Ms 51 Duduk *1 kali *Ms 51 Menonton *2 kali *Ms 51-52 Membantu *1 kali *Ms 51 Ketawa *2 kali *Ms 52 Bercerita *1 kali *Ms 51 |
Mendapatkan Menunjukkan Menganggukkan Berpesan Mengasingkan Menghulurkan Memberikan Tersenyum Berkongsi Berjalan Mendoakan |
Tersenyum Berkongsi Berjalan Memerhatikan Menjadi Memakai Menaiki Membeli Menghormati |
Menyusun *2 kali *Ms 59 Mengemas *1 kali *Ms 59 Membaca *3 kali *Ms 59-60 Memberikan *2 kali *Ms 59-60 Berkongsi *2 kali *Ms 59-60 Bersekolah *1 kali *Ms 59 Membelek-belek *1 kali *Ms 60 Tersenyum *1 kali *Ms 60 Dibelinya *1 kali *Ms 60 Merungut *1 kali *Ms 60 Membawa *1 kali *Ms 60 Bercakap *1 kali *Ms 60 Tidur *1 kali *Ms 60 Melihat *1 kali *Ms 60 Bercerita *1 kali *Ms 60 Menemani *1 kali *Ms 60 Mendiamkan *1 kali *Ms 60 Menangis *2 kali *Ms 61 Memujuk *1 kali *Ms 61 Berdoa *1 kali *Ms 61 Melambai-melambai *1 kali *Ms 61 Menjenguk *1 kali *Ms 61 |
KATA ADJEKTIF |
Istimewa *3 Kali *MS 43-52 Gembira *4 Kali *MS 43-52 Rindu *4 Kali *MS 43-52 Sedih *4 Kali *MS 43-52 Marah *6 Kali *MS 43-52 Keliru *8 Kali *MS 43-52 Puas hati *5 Kali *MS 43-52 Rapat *1 Kali *MS 43-52 Sibuk *2 Kali *MS 43-52 |
Istimewa *2 Kali *MS 42-56 Gembira *6 Kali *MS 42-56 Puas hati *4 Kali *MS 42-56 Sedih *7 Kali *MS 42-56 Banyak *2 Kali *MS 42-56 Baik *8 Kali *MS 42-56 Kotor *1 Kali *MS 42-56 Suka *2 Kali *MS 42-56 Besar *1 Kali *MS 42-56 |
Gembira *6 Kali *MS 45-49 Resah *5 Kali *MS 45-49 Suka *3 kali *MS 45-49 Berat *1 Kali *MS 45-49 Kecil *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *3 Kali *MS 45-49 Baik *2 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 |
Ketara *2 Kali *MS 45-59 Gembira *3 Kali *MS 45-59 Bangga *2 Kali *MS 45-59 Pandai *2 Kali *MS 45-59 Banyak *1 Kali *MS 45-59 Rajin *1 Kali *MS 45-59 Suka *1 Kali *MS 45-59 Baik *1 kali *MS 45-59 |
Gembira *6 kali *MS 45-62 Simpati *3 Kali *MS 45-62 Berat *2 Kali *MS 45-62 Sedih *6 Kali *MS 45-62 Sihat *3 Kali *MS 45-62 Sakit *4 Kali *MS 45-62 Kaku *1 Kali *MS 45-62 Suka *2 Kali * MS 45-62 Pemurah *2 Kali * MS 45-62 Panas *1 Kali * MS 45-62 |
KATA NAMA |
Alim Kamilah Ismail |
Alim Abang Imran Kajang Melaka |
Alim Abang Imran Sulaiman Mak Cik Timah Pak Cik Yakub Ahad * 1 Kali |
Alim Cikgu Anis * 10 Kali Abang Imran |
Alim Doktor Sulaiman |
GANTI NAMA |
Saya *9 kali *Ms 46-48
*2 kali *Ms 46 & 48 Dia *3 kali *Ms 46-48 Kami *1 kali *Ms 48. Nya *4 kali *Ms 46 & 48 Itu *2 kali *Ms 46-47 |
Mereka *4 kali *Ms 49-52 Nya *4 kali *Ms 46 & 48
*1 kali *Ms 50 Ini *2 kali *Ms 49-51 Sana *1 kali *Ms 50 Sini *1 kali *Ms 50 Apa *I kali *Ms 50 Mana *2 kali *Ms 52 |
Mereka *2 kali *Ms 46 & 48
*2 kali *Ms 54 Kamu *2 kali *Ms 53-55 Kita *5 kali *Ms 53-55
*4 kali *Ms 53,54 &56
*3 kali *Ms 53 & 55 Ini *5 kali *Ms 53-43 Mana *1 kali *Ms 53 |
Ini *4 kali *Ms 53-43 Itu *1 kali *Ms 57 Apa *1 kali *Ms 57 |
Saya *1 kali *Ms 60 Dia *3 kali *Ms 60 Kamu *1 kali *Ms 60 Mereka *4 kali *Ms 60-61 Nya *2 kali *Ms 60
*2 kali *Ms 60 Apa *1 kali *Ms 60 |
KATA SENDI |
Dalam *1 Kali *MS 46 Ke *6 Kali *MS 46 - 48 Di *5 Kali *MS 46 - 48 Akan * 9 Kali *MS 46 - 48 Untuk * 8
Kali * MS 47 - 48 Kepada *1 Kali * MS 48 Daripada *1 Kali *MS 47 Dari *1 Kali *MS 47 |
Akan *1 Kali *MS 49 Ke *6 Kali *MS 49 - 51 Di *11 Kali *MS 49 - 52 Untuk * 2 Kali * MS 49 & 51 Dengan *1 Kali * MS 49 Dalam * 4 Kali *MS 49 - 50 Kepada *1 Kali * MS 50 Oleh * 1 Kali * MS 50 Dari * 1 Kali * MS 52 Daripada * 1 Kali * MS 51 Tentang * 1 Kali * MS 51 |
Dari * 2 Kali * MS 53 Kepada * 7 Kali * MS 53 - 55 Akan * 2 Kali *MS 54 Untuk *1 Kali * MS 54 Dalam * 3 Kali *MS 54 - 56 Kerana * 1 Kali * MS 56 Ke * 6 Kali * MS 54 & 56 |
Ke *7 Kali * MS 56 - 57 Dengan *6 Kali * MS 56 - 59 Akan * 1 Kali * MS 57 Untuk *8 Kali * MS 57 - 58 Di- * 2 Kali * MS 57 - 58 Dalam * 1 Kali * MS 58 Kepada * 1 Kali *MS 58 Daripada *1 Kali *MS 59 |
Oleh * 1 Kali *MS 59 Akan * 6 Kali * MS 59 - 60 Pada * 1 Kali * MS 59 Kepada *1 Kali * MS 59 Dengan * 5 Kali * MS 59 - 60 Di *2 Kali * MS 59 - 60 Ke *2 Kali * MS 60 - 61 Dalam * 1 Kali *MS 60 |
KATA ARAHAN |
|
MS 23 1.
Panggil adik-adik dan ibu kamu 2.
Jangan letak merata tempat 3.
Kamu beri Sulaiman |
MS 25 “Alim, mari ibu tolong!” |
|
|
KATA TANYA |
Kenapa dengan abang, ibu? *I Kali *MS 46 |
Alim buat apa di sini? *2 kali MS 50, 51 Kenapa ayam dan itik tinggal di
sana? *2 kali *MS 51 |
Di mana beli buah-buahan ini,
bapa? *2 kali *MS 53, 54 Ibu, boleh kita beri Sulaiman sedikit
buah-buahan ini? *2 kali *MS 54 Kenapa Mak CikTimah sedih? *2 Kali *MS 55, 56 |
TIADA |
Kamu, beri saya buku ini, Alim? *3 kali *MS 60 Kenapa dengan abang, ibu? *2 kali *MS 61 |
JADUAL 2: PERBANDINGAN CERITA SOSIAL
|
LATAR |
WATAK |
EMOSI |
TEMA |
KELUARGA SAYA |
·
Kampung ·
Ruang tamu ·
Reban ·
Dalam
Kereta ·
Dalam
rumah Masyarakat Kampung ·
Masyarakat
bandar ·
30 minit |
·
Alim ·
Ibu ·
Bapa ·
Nenek ·
Datuk ·
Aisyah ·
Abang
Imran ·
Kak
Madinah |
·
Senyum ·
Teruja ·
Ketawa ·
Puas ·
Menangis ·
Marah ·
Sedih |
·
Kekeluargaan |
NENEK DAN DATUK |
·
Kampung nenek dan datuk di Kajang. ·
Di ruang tamu ·
Di reban ayam dan itik |
·
Alim ·
Ibu ·
Bapa ·
Nenek ·
Datuk ·
Aisyah ·
Abang
Imran ·
Kak
Madinah |
·
Gembira ·
Marah ·
Keliru ·
Sedih ·
Puas hati ·
Rindu |
·
Kekeluargaan |
SAYANG ISTIMEWA |
·
Gembira ·
puas hati ·
sedih |
·
Ibu ·
Bapa ·
Imran ·
Madinah ·
Aisyah ·
Alim ·
Mak Cik Timah ·
Sulaiman ·
Pak Cik Yakub |
·
Rumah ·
Pasar tani ·
Rumah
sulaiman ·
Luar rumah
Alim ·
Luar rumah
Sulaiman |
·
Kekeluargaan |
HATI |
·
Sekolah, ·
Kelas ·
rumah ibu bapa ·
rumah jiran ·
Sebuah
masyarakat yang bertanggungjawab dan prihatin antara satu sama lain. |
·
Ibu ·
Cikgu Anis ·
Alim ·
Rakan-rakan
Alim |
·
Gembira |
·
Kemasyarakatan
|
JIRAN |
·
Luar rumah ·
Rumah ·
Bilik Alim |
·
Alim ·
Sulaiman ·
Abang
Imran ·
Kak
Madinah ·
Aisyah ·
Ibu |
·
Gembira ·
Ikhlas ·
Sedih ·
Keliru |
·
Persahabatan ·
Kekeluargaan |
JADUAL 3 : ANDAIAN DARIPADA CERITA
SOSIAL
Tajuk Cerita Sosial |
Andaian |
Keluarga Saya |
-
Cerita ini menceritakan tentang keluarga Alim, seorang
budak lelaki berumur 9 tahun. Keluarga Alim ingin memastikan bahawa Alim
kenal setiap ahli keluarga. Keluarganya terdiri daripada ibu, bapa, abang,
kakak dan adik Alim. Hal ini dapat dilihat apabila Alim menyebut setiap ahli
keluarga sambil menunjuk dengan jarinya ke arah gambar yang terletak pada
dinding rumah. Alim sentiasa ingat nama mereka kerana keluarga Alim
menerapkan nilai kasih sayang sejak awal lagi supaya setiap ahli keluarga
mengenali antara satu sama lain. -
Alim merupakan seorang anak yang suka menolong buat
kerja rumah seperti mengemas permainan. Begitu juga adiknya Aisyah yang
diajar untuk mengemas mainan setelah bermain walaupun kadangkala Aisyah
terlupa. Tetapi dia selalu melihat abangnya, Alim membuat perkara tersebut
dan mengikutinya. Alim seorang kanak-kanak istimewa tetapi mempunyai daya
ingatan lebih kuat berbanding Aisyah. -
Ibu selalu memuji Alim dan mengingatkan Alim untuk
membuat perkara-perkara yang baik untuk meningkatkan motivasi dalam diri
Alim. -
Alim memiliki sifat ingin belajar yang tinggi. Hal ini
dapat dilihat apabila Alim belajar menyapu sampah daripada Abang Imran dan
Kakak Madinah. Kakak dan abang kepada Alim sering menunjukkan nilai baik
hati, bertanggungjawab dan tolong menolong kerana mereka tahu bahawa Alim
seorang adik istimewa. Maka mereka perlu memberikan contoh teladan yang baik. -
Ibu Alim memiliki sifat kasih sayang yang mendalam
terhadap Alim kerana ibu Alim sentiasa menunjukkan nilai kasih sayang dalam
diri Alim. Ibu selalu memujuk Alim apabila Alim berasa resah, kecewa dan
keliru. Nilai kesabaran dalam diri ibu Alim juga memberikan ruang kepada Alim
untuk mencuba perkara baharu. -
Alim sentiasa berusaha setiap hari walaupun kadangkala
berjaya dan juga gagal dalam membuat sesuatu. Alim berusaha dengan
pertolongan ahli keluarganya. Walaupun Alim tidak tahu erti sabar dan rajin,
dia telah menunjukkan nilai tersebut dalam dirinya. |
Nenek dan Datuk |
-
Cerita ini memerihalkan
tentang Alim dan keluarganya yang pernah pulang ke kampung. Alim masih ingat
bahawa nenek dan datuknya mempunyai ayam dan itik. Alim sangat gembira dan
tidak sabar untuk bermain dengan binatang ternakan nenek. Hal ini dapat
dilihat apabila Alim terus mencari ayam dan itik apabila sampai di kampung
halamannya. Tetapi Alim sedih kerana tidak melihat binatang yang dicari.
Nenek dan datuk terkejut apabila melihat Alim menangis. Hal ini
berkemungkinan nenek dan datuk tidak pernah melihat Alim menangis dalam
keadaan sedih dan marah. -
Alim masih sedih dan buntu
malah Alim turut mengandaikan ayam dan itiknya sudah mati. Hal ini
menunjukkan Alim sangat sayang akan bintang tersebut. Nenek menunjukkan ayam dan itik dalam
reban. Alim kelihatan sangat gembira. -
Alim seorang kanak-kanak yang
lurus. Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan
daripada biasa. Alim terus menangis. Hal ini menunjukkan Alim mempunyai
keadaan dan perasaan yang tidak stabil. Dia tidak akan berpuas hati jika
satu-satu perubahan itu berlaku. -
Watak nenek dalam cerita ini menunjukkan
bahasa dia seorang yang lemah lembut dan penyayang. Ini dapat dilihat apabila
Nenek cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci tentang setiap
perabot dalam rumah tersebut. Hal ini juga berkemungkinan suara nenek yang
lembut dapat memberikan ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim
berhenti menangis. -
Selepas itu, Abang Imran, Kak
Madinah dan Aisyah melayan gelagat Alim dengan baik. Mereka kelihatan gembira
bersama-sama sambil menonton televisyen. Alim pula kelihatan gembira kerana
dia sudah dapat melihat sendiri ayam dan itik nenek yang berada dalam reban. -
Rumusannya, nilai sosial
terkandung dalam cerita sosial di atas jelas terpapar dalam diri Alim dan
keluarganya. |
Saya yang Istimewa |
-
Cerita sosial ''Saya yang Istimewa" menggunakan pendekatan teks
cerita pendek. Cerita sosial ini bertemakan kekeluargaan. Inti pati cerita
pendek ini berkisar tentang seorang anak istimewa, iaitu Alim yang sangat
baik hati, suka berkongsi, dan gemar membantu ahli keluarganya. Sifat mulia
yang cuba ditonjolkan di dalam cerita ini, membuka mata masyarakat untuk
menjadi seorang yang berakhlak mulia sepeerti diri Alim. Begitu juga,
kandungan cerita ini berjaya memaparkan kisah sebuah keluarga yang harmoni
kerana, setiap watak di dalam cerita memainkan peranan masing-masing dengan
sangat berkesan sebagai sebuah ahli keluarga. Antara watak yang terlibat
ialah Ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim, Mak Cik Timah, Sulaiman, dan
Pak Cik Yakub. -
Cerita sosial "Saya yang Istimewa" ini, menggunakan penggunaan
kata dan ayat yang mudah agar dapat memberi fahaman yang jelas kepada pembaca
tentang isi kandungan yang ingin disampaikan oleh penulis. Latar yang
digunakan dalam cerita sosial ini adalah di rumah Alim serta rumah jirannya,
iaitu Sulaiman. Di rumah, Alim merupakan seorang yang baik hati serta suka
membantu. Di luar rumah pula, Alim tidak malu bertegur dengan jirannya. Sikap
inilah yang perlu menjadi teladan para pembaca. Selain itu, dari segi
perasaan, cerita ini telah menekankan tiga emosi yang berbeza iaitu, gembira,
puas hati, dan sedih. Alim berasa gembira ayahnya membawa balik banyak
buah-buahan dan dia juga seronok dapat berbahagi makanan kepada jirannya.
Alim puas hati setelah memberikan buah-buahan kepada Sulaiman. Perasaan sedih
pula digambarkan oleh Mak Cik Timah yang berubah air mukanya ketika berbual
dengan Alim. -
Cerita sosial , ‘Saya
yang Istimewa’ ini banyak memberi nilai dan pengajaran dalam kehidupan
seharian masyarakat. Nilai murni seperti baik hati, berkasih-sayang, suka
berkongsi, suka membantu dan mengambil berat jelas ditunjukkan oleh
watak-watak yang terdapat dalam cerita ini. Meskipun Alim merupakan anak
istimewa, namun sikapnya sangat mulia, wajar untuk dijadikan contoh oleh
masyarakat. Nilai murni yang dipamerkan ini perlu diserapkan dan dipraktikkan
dalam kehidupan seharian. |
Hati |
-
Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak
(Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat cerita yang berjudul Hati. Kisah
mengenai cerita yang berjudul Hati ini dapat dirumuskan bahawa ianya merupakan
satu cerita kanak-kanak yang berunsurkan teks yang pendek sahaja.
Penceritaannya mudah untuk difahami dengan penggunaan bahasa yang mudah.
Selain itu, cerita berjudul Hati ini mengutamakan tema kemasyarakatan serta
sampel atau bahan yang digunakan dalam cerita ini ialah ibu, cikgu, Alim dan
rakan-rakan. Cerita ini hanya memegang watak antara ahli keluarga,
rakan-rakan dan di sekolah pula merujuk kepada seorang guru iaitu Cikgu Anis.
Akhir sekali, cerita sosial yang berjudul Hati ini adalah berbentuk penceritaan
kerana terbentuk jalan cerita atau plot untuk menceritakan perjalanan
ceritanya yang didukung oleh penggunaan dialog untuk setiap watak memberikan
ujaran masing-masing. -
Berdasarkan konteks dalam Cerita
Sosial yang merujuk kepada Model Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita
Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat cerita yang berjudul Hati
yang mengandungi tiga bahagian konteks iaitu tatabahasa, latar dan emosi.
Untuk bahagian tatabahasa, menurut cerita sosial yang berjudul Hati, penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua pembaca termasuk kanak-kanak
istimewa. Hal ini kerana susunan struktur ayat dan kosa kata yang sangat
mudah. Selain itu, pada bahagian latar pula, latar yang digunakan adalah di
sekolah, rumah ibu dan bapa serta rumah jiran. Penggunaaan tiga jenis latar
tempat ini dapat menjadikan sebuah penceritaan yang mampu menarik perhatian
pembaca. Manakala bagi konteks emosi pula, cerita sosial Hati ini hanya
menggunakan satu emosi sahaja iaitu emosi gembira. Emosi ini dapat dilihat
pada watak ibu dan Alim iaitu ibunya tersenyum dan bangga dengan Alim yang
pandai dalam segala hal dalam rumah. Jelaslah bahawa, konteks cerita sosial
berjudul Hati mudah untuk difahami dan sesuai untuk semua khalayak. -
Berdasarkan cerita sosial yang berjudul Hati, terdapat beberapa andaian dan
kisah mengenai setiap watak dalam cerita ini. Andaian dalam cerita sosial ini
tertumpu kepada watak Alim yang mempunyai hubungan dengan orang lain selain
ahli keluarganya. Alim menjalinkan hubungan yang baik dengan rakan-rakan dan
guru sekolahnya. Alim pandai bersosial. Selain itu, watak ibu Alim sangat
mengambil berat mengenai Alim kerana dia telah membimbing Alim dari kecil
lagi mengenai persediaan diri untuk Alim mengetahui perkara asas dalam kehidupan.
Ibu Alim menunjukkan sifat kasih sayangnya terhadap Alim dengan seiring
bimbingannya. Malah, watak Cikgu Anis juga memainkan peranan dalam membentuk
kanak-kanak istimewa dengan baik. Cikgu Anis mengajari Alim tentang pelbagai
pendekatan seperti tentang jiran dan lebih kepada cara untuk berdikari.
Lantaran itu, Cikgu Anis juga menunjukkan kesedaran mengenai nilai-nilai
murni kepada Alim dan rakan-rakam sekelasnya. Sebagai rumusannya, berdasarkan
cerita sosial berjudul Hati ini, terdapat nilai baik hati, kasih sayang,
ambik berat, ikhlas, jujur, berkongsi, berterima kasih, hormat-menghormatu
dan rajin dalam diri setiap watak yang terlibat. |
Jiran |
-
Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak
(Normaliza Abd Rahim, 2018) iaitu sebuah cerita yang berjudul jiran. Jiran
merupakan kisah seorang kanak-kanak yang bernama Alim yang tinggal
bersama-sama keluarganya. Alim dan keluarga tinggal bersebelahan dengan jiran
mereka yang bernama Sulaiman. Cerita ini memaparkan gaya penceritaan yang
ringkas serta teks yang tidak berat untuk kanak-kanak. Menggunakan kata dan
ayat yang mudah, ianya sangat senang difahami golongan kanak-kanak. Nilai
sosial yang diberi pendekatan di dalam cerita jiran ini ialah baik hati. Alim
ialah seorang budak lelaki yang baik hati dalam berkongsi apa sahaja yang
dimilikinya, tidak kira sama ada berkongsi dengan adik-beradiknya atau
jirannya. Ia jelas menunjukkan nilai sosial yang positif. Nilai ini patut
dicontohi dan dijadikan panduan dalam hidup. -
Selain itu, nilai yang ingin dipaparkan dalam cerita
sosial jiran ini ialah nilai kasih sayang. Iaitu kasih sayang ibu bapa
terhadap anaknya, serta kasih sayang adik terhadap abangnya. Ini dapat
dilihat apabila Alim jatuh sakit, adiknya menangis kerana risau akan Alim.
Sikap yang ditonjolkan oleh ahli keluarga Alim menunjukkan bahawa mereka
sangat peka dengan keadaan kesihatan Alim. Disebabkan Alim adalah seorang
anak yang istimewa, ahli keluarganya terutama ibunya amat risau akan keadaan
Alim kerana Alim hanya mampu berbaring apabila jatuh sakit. -
Alim mempunyai keluarga yang cukup mengambil berat
terhadapnya. Bukan sahaja ahli keluarganya, malah jirannya juga turut
mengambil berat terhadap Alim. Sikap begini wajar dicontohi terutamanya
apabila hidup berjiran. Sulaiman juga merupakan seorang jiran yang ikhlas
dalam bersahabat. Walaupun keadaan Alim tidak seperti kanak-kanak yang lain,
tetapi Sulaiman tetap berkawan baik dengannya. Sulaiman juga tidak
mementingkan diri sendiri dengan tidak memahami keadaan yang dilalui oleh
Alim. -
Alim merupakan seorang kanak-kanak yang mempunyai
keyakinan diri yang tinggi. Walaupun dia adalah seorang anak yang istimewa,
Alim tidak takut untuk berkawan seperti kanak-kanak normal. Alim mampu
bersahabat baik dengan jirannya Sulaiman. -
Semangat kejiranan yang wujud dalam diri Sulaiman dan
ahli keluarganya yang mengambil berat terhadap jiran yang lain mengukuhkan
lagi nilai positif dalam cerita sosial kanak-kanak ini. |
No comments:
Post a Comment