Friday 16 April 2021

BBM3410-MINGGU 4- KAJIAN WACANA

RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim (2018). Kajian Wacana Dan Strategi Komukasi Teori Dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu (UMT): Kuala Nerus, Terengganu Darul Aman.

 

JADUAL 1 : JUMLAH BILANGAN KATA


BILANGAN

 

 

KELUARGA

SAYA

 

NENEK DAN DATUK

SAYANG ISTIMEWA

HATI

JIRAN

KATA KERJA

 

 

Tersenyum

*6 kali

*Ms 46-48

 

Memandang

2 kali

Ms 46-48

 

Menunjuk

*3 kali

*Ms 46-47

 

Menolong

*6 kali

*Ms 46-48

 

Mengutip

*1 kali

*Ms 46

 

Mengemas

*1 kali

*Ms 46

 

Bermain

*2 kali

*Ms 46

 

Menyimpan

*1 kali

*Ms 46

 

Memegang

*3 kali

*Ms 47-48

 

Menyapu

*3 kali

*Ms 47-48

 

Menyiapkan

*2 kali

*Ms 47

 

Memujuk

*1 kali

*Ms 47

 

Memanggil

*1 kali

*Ms 47

 

Berjalan

*2 kali

*Ms 47

 

Menggaru-garu

*1 kali

*Ms 48

 

Diusapnya

*1 kali

*Ms 48

 

Terdiam

*1 kali

*Ms 48

 

Tersengih

*1 kali

*Ms 48

 

Menghabiskan

*1 kali

*Ms 48

 

Bekerja

*1 kali

*Ms 48

 

Ketawa

*1 kali

*Ms 48

Bermain

*1 kali

*Ms 49

 

Mencari-cari

*2 kali

*Ms 49

 

Berjumpa

*1 kali

*Ms 49

 

Menangis

*8 kali

*Ms 49-51

 

Mengeluarkan

*1 kali

*Ms 49

 

Mengangkat

*1 kali

*Ms 49

 

Berlari

*1 kali

*Ms 49

 

Menunjuk

*1 kali

*Ms 50

 

Berdiri

*1 kali

*Ms 50

 

Berjalan

*2 kali

*Ms 51

 

Berhenti

*2 kali

*Ms 51

 

Tersenyum

*1 kali

*Ms 51

 

Memujuk

*1 kali

*Ms 51

 

Pegang

*1 kali

*Ms 51

 

Duduk

*1 kali

*Ms 51

 

Menonton

*2 kali

*Ms 51-52

 

Membantu

*1 kali

*Ms 51

 

Ketawa

*2 kali

*Ms 52

 

Bercerita

*1 kali

*Ms 51

Mendapatkan
*2 kali
*M/s 53-54

Menunjukkan
*1 kali
*M/s 54

Menganggukkan
*2 kali
*M/s 54-55

Berpesan
*1 kali
*M/s 54

Mengasingkan
*1 kali
*M/s 54

Menghulurkan
*1 kali
*M/s 54

Memberikan
*1 kali
*M/s 54

Tersenyum
*2 kali
*M/s 54

Berkongsi
*3 kali
*M/s 54-55

Berjalan
*1 kali
*M/s 56

Mendoakan
*1 kali
*M/s 56

 

Tersenyum
*1kali
*M/s 57

Berkongsi
*2kali
*M/s 57-58

Berjalan
*1kali
*M/s 58

Memerhatikan
*1kali
*M/s 57

Menjadi
*1kali
*M/s 57

Memakai
*2kali
*M/s 57

Menaiki
*1kali
*M/s 57

Membeli
*3kali
*M/s 57

 

Menghormati
*1kali
*M/s 58

 

Menyusun

*2 kali

*Ms 59

 

Mengemas

*1 kali

*Ms 59

 

Membaca

*3 kali

*Ms 59-60

 

Memberikan

*2 kali

*Ms 59-60

 

Berkongsi

*2 kali

*Ms 59-60

 

Bersekolah

*1 kali

*Ms 59

 

Membelek-belek

*1 kali

*Ms 60

 

Tersenyum

*1 kali

*Ms 60

 

Dibelinya

*1 kali

*Ms 60

 

Merungut

*1 kali

*Ms 60

 

Membawa

*1 kali

*Ms 60

 

Bercakap

*1 kali

*Ms 60

 

 

 

Tidur

*1 kali

*Ms 60

 

Melihat

*1 kali

*Ms 60

 

Bercerita

*1 kali

*Ms 60

 

Menemani

*1 kali

*Ms 60

 

Mendiamkan

*1 kali

*Ms 60

 

Menangis

*2 kali

*Ms 61

 

Memujuk

*1 kali

*Ms 61

 

Berdoa

*1 kali

*Ms 61

 

Melambai-melambai

*1 kali

*Ms 61

 

Menjenguk

*1 kali

*Ms 61

KATA ADJEKTIF

 

 

Istimewa

*3 Kali

*MS 43-52

Gembira

*4 Kali

*MS 43-52

Rindu

*4 Kali

*MS 43-52

Sedih

*4 Kali

*MS 43-52

Marah

*6 Kali

*MS 43-52

Keliru

*8 Kali

*MS 43-52

Puas hati

*5 Kali

*MS 43-52

Rapat

*1 Kali

*MS 43-52

Sibuk

*2 Kali

*MS 43-52

 

Istimewa

*2 Kali

*MS 42-56

Gembira

*6 Kali

*MS 42-56

Puas hati

*4 Kali

*MS 42-56

Sedih

*7 Kali

*MS 42-56

Banyak

*2 Kali

*MS 42-56

Baik

*8 Kali

*MS 42-56

Kotor

*1 Kali

*MS 42-56

Suka

*2 Kali

*MS 42-56

Besar

*1 Kali

*MS 42-56

Gembira

*6 Kali

*MS 45-49

Resah

*5 Kali

*MS 45-49

Suka

*3 kali

*MS 45-49

Berat

*1 Kali

*MS 45-49

Kecil

*1 Kali

*MS 45-49
Penyayang

*1 Kali

*MS 45-49
Rajin

*3 Kali

*MS 45-49

Baik

*2 Kali

*MS 45-49
Sayang

*1 Kali

*MS 45-49
Rindu

*1 Kali

*MS 45-49

Ketara

*2 Kali

*MS 45-59

Gembira

*3 Kali

*MS 45-59

Bangga

*2 Kali

*MS 45-59

Pandai

*2 Kali

*MS 45-59

Banyak

*1 Kali

*MS 45-59

Rajin

*1 Kali

*MS 45-59

Suka

*1 Kali

*MS 45-59

Baik

*1 kali

*MS 45-59

Gembira

*6 kali

*MS 45-62

Simpati

*3 Kali

*MS 45-62

Berat

*2 Kali

*MS 45-62

Sedih

*6 Kali

*MS 45-62

Sihat

*3 Kali

*MS 45-62

Sakit

*4 Kali

*MS 45-62

Kaku

*1 Kali

*MS 45-62

Suka

*2 Kali

* MS 45-62

Pemurah

*2 Kali

* MS 45-62

Panas

*1 Kali

* MS 45-62

KATA NAMA

 

Alim
* 48 kali
* MS 46-48

Kamilah
*Sekali
* MS 48

Ismail
*Sekali
* MS 48

Abang Imran
*Sekali
*MS 47

Kak Madinah
*Sekali
*MS 47

Aisyah
*Sekali
*MS 47

 

Alim
* 46 Kali
* MS 49-52

Abang Imran
*3 Kali
*MS 49-52

Kak Madinah
* 3 Kali
*MS 49-52

Aisyah
* 3 Kali
*MS 49-52

Kajang
*Sekali
*MS 49

Melaka
*Sekali
*MS 49

 

Alim
* 27 Kali
* MS 53-56

Abang Imran
*6 Kali
*MS 53-55

Kak Madinah
* 4 Kali
*MS 53-54

Aisyah
* 4 Kali
*MS 53-54

 

Sulaiman
* 11 Kali
*MS 54-56

 

Mak Cik Timah
* 11 Kali
*MS 55-56

 

Pak Cik Yakub
*Sekali
*MS 55

 

Ahad

* 1 Kali
*MS 53

 

 

Alim
* 40 Kali
* MS56-59

 

Cikgu Anis

* 10 Kali
* MS57-59

 

Abang Imran
*Sekali
*MS 57

Kak Madinah
* Sekali
*MS 57

Aisyah
* Sekali
*MS 57

 

Alim
* 37 Kali
* MS 59-61

Doktor
*Sekali
*MS 60

Sulaiman
* 8 Kali
*MS 59-61

 

GANTI NAMA

 

 

 Saya

*9 kali

*Ms 46-48


Mereka

*2 kali

*Ms 46 & 48

Dia

*3 kali

*Ms 46-48

 

Kami

*1 kali

*Ms 48.

Nya

*4 kali

*Ms 46 & 48

 

Itu

*2 kali

*Ms 46-47

 

Mereka

*4 kali

*Ms 49-52

 

Nya

*4 kali

*Ms 46 & 48


Itu

*1 kali

*Ms 50

 

Ini

*2 kali

*Ms 49-51

 

Sana

*1 kali

*Ms 50

 

Sini

*1 kali

*Ms 50

 

Apa

*I kali

*Ms 50

 

Mana

*2 kali

*Ms 52

 

Mereka

*2 kali

*Ms 46 & 48


Dia

*2 kali

*Ms 54

Kamu

*2 kali

*Ms 53-55

 

Kita

*5 kali

*Ms 53-55


Nya

*4 kali

*Ms 53,54 &56


Itu

*3 kali

*Ms 53 & 55

 

Ini

*5 kali

*Ms 53-43

 

 

Mana

*1 kali

*Ms 53

 

Ini

*4 kali

*Ms 53-43

 

Itu

*1 kali

*Ms 57

 

Apa

*1 kali

*Ms 57

 

Saya

*1 kali

*Ms 60

 

Dia

*3 kali

*Ms 60

 

Kamu

*1 kali

*Ms 60

 

Mereka

*4 kali

*Ms 60-61

 

Nya

*2 kali

*Ms 60


Ini

*2 kali

*Ms 60

 

Apa

*1 kali

*Ms 60

KATA SENDI

 

Dalam

*1 Kali

*MS 46

Ke

*6 Kali

*MS 46 - 48

Di

*5 Kali

*MS 46 - 48

Akan

* 9 Kali

*MS 46 - 48

Untuk

* 8 Kali

* MS 47 - 48

Kepada

*1 Kali

* MS 48

Daripada

*1 Kali

*MS 47

Dari

*1 Kali

*MS 47

Akan

*1 Kali

*MS 49

Ke

*6 Kali

*MS 49 - 51

 Di

*11 Kali

*MS 49 - 52

Untuk

* 2 Kali

* MS 49 & 51

Dengan

*1 Kali

* MS 49

Dalam

* 4 Kali

*MS 49 - 50

Kepada

*1 Kali

* MS 50

Oleh

* 1 Kali

* MS 50

Dari

* 1 Kali

* MS 52

Daripada

* 1 Kali

* MS 51

Tentang

* 1 Kali

* MS 51

Dari

* 2 Kali

* MS 53

Kepada

* 7 Kali

* MS 53 - 55

Akan

* 2 Kali

*MS 54

Untuk

*1 Kali

* MS 54

Dalam

* 3 Kali

*MS 54 - 56

Kerana

* 1 Kali

* MS 56

Ke

* 6 Kali

* MS 54 & 56

Ke

*7 Kali

* MS 56 - 57

Dengan

*6 Kali

* MS 56 - 59

Akan

* 1 Kali

* MS 57

Untuk

*8 Kali

* MS 57 - 58

Di-

* 2 Kali

* MS 57 - 58

Dalam

* 1 Kali

* MS 58

Kepada

* 1 Kali

*MS 58

Daripada

*1 Kali

*MS 59

Oleh

* 1 Kali

*MS 59

Akan

* 6 Kali

* MS 59 - 60

Pada

* 1 Kali

* MS 59

Kepada

*1 Kali

* MS 59

Dengan

* 5 Kali

* MS 59 - 60

Di

*2 Kali

* MS 59 - 60

Ke

*2 Kali

* MS 60 - 61

Dalam

* 1 Kali

*MS 60

KATA ARAHAN

 

 

 

MS 23

1.          Panggil adik-adik dan ibu kamu

2.          Jangan letak merata tempat

3.          Kamu beri Sulaiman

 

MS 25

“Alim, mari ibu tolong!”

 

 

KATA TANYA

 

Kenapa dengan abang, ibu?

*I Kali

*MS 46

Alim buat apa di sini?

*2 kali

MS 50, 51

 

Kenapa ayam dan itik tinggal di sana?

*2 kali

*MS 51

Di mana beli buah-buahan ini, bapa?

*2 kali

*MS 53, 54

 

Ibu, boleh kita beri Sulaiman sedikit buah-buahan ini?

*2 kali

*MS 54

 

Kenapa Mak CikTimah sedih?

*2 Kali

*MS 55, 56

 

 

 

 

 

 

 

TIADA

Kamu, beri saya buku ini, Alim?

*3 kali

*MS 60

Kenapa dengan abang, ibu?

*2 kali

*MS 61

 

 


JADUAL 2: PERBANDINGAN CERITA SOSIAL


 

LATAR

WATAK

EMOSI

TEMA

KELUARGA SAYA

·         Kampung

·         Ruang tamu

·         Reban

·         Dalam Kereta

·         Dalam rumah Masyarakat Kampung

·         Masyarakat bandar

·         30 minit

·         Alim

·         Ibu

·         Bapa

·         Nenek

·         Datuk

·         Aisyah

·         Abang Imran

·         Kak Madinah

 

·         Senyum

·         Teruja

·         Ketawa

·         Puas

·         Menangis

·         Marah

·         Sedih

·         Kekeluargaan

NENEK DAN DATUK

 

·         Kampung nenek dan datuk di Kajang.

·         Di ruang tamu

·         Di reban ayam dan itik

·         Alim

·         Ibu

·         Bapa

·         Nenek

·         Datuk

·         Aisyah

·         Abang Imran

·         Kak Madinah

 

·         Gembira

·         Marah

·         Keliru

·         Sedih

·         Puas hati

·         Rindu

 

 

 

·         Kekeluargaan

SAYANG ISTIMEWA

·         Gembira

·         puas hati

·         sedih

·         Ibu

·         Bapa

·         Imran

·         Madinah

·         Aisyah

·         Alim

·         Mak Cik Timah

·         Sulaiman

·         Pak Cik Yakub

 

·         Rumah

·         Pasar tani

·         Rumah sulaiman

·         Luar rumah Alim

·         Luar rumah Sulaiman

 

 

 

 

 

 

·         Kekeluargaan

HATI

·         Sekolah,

·          Kelas

·          rumah ibu bapa

·          rumah jiran

·         Sebuah masyarakat yang bertanggungjawab dan prihatin antara satu sama lain.

·         Ibu

·          Cikgu Anis

·         Alim

·         Rakan-rakan Alim

·         Gembira

 

·         Kemasyarakatan

 

JIRAN

·         Luar rumah

·         Rumah

·         Bilik Alim

·         Alim

·         Sulaiman

·         Abang Imran

·         Kak Madinah

·         Aisyah

·         Ibu

·         Gembira

·         Ikhlas

·         Sedih

·         Keliru

·         Persahabatan

·         Kekeluargaan

 

 

 

JADUAL 3 : ANDAIAN DARIPADA CERITA SOSIAL


 

Tajuk Cerita Sosial

 

 

Andaian

Keluarga Saya

 

-       Cerita ini menceritakan tentang keluarga Alim, seorang budak lelaki berumur 9 tahun. Keluarga Alim ingin memastikan bahawa Alim kenal setiap ahli keluarga. Keluarganya terdiri daripada ibu, bapa, abang, kakak dan adik Alim. Hal ini dapat dilihat apabila Alim menyebut setiap ahli keluarga sambil menunjuk dengan jarinya ke arah gambar yang terletak pada dinding rumah. Alim sentiasa ingat nama mereka kerana keluarga Alim menerapkan nilai kasih sayang sejak awal lagi supaya setiap ahli keluarga mengenali antara satu sama lain.

-       Alim merupakan seorang anak yang suka menolong buat kerja rumah seperti mengemas permainan. Begitu juga adiknya Aisyah yang diajar untuk mengemas mainan setelah bermain walaupun kadangkala Aisyah terlupa. Tetapi dia selalu melihat abangnya, Alim membuat perkara tersebut dan mengikutinya. Alim seorang kanak-kanak istimewa tetapi mempunyai daya ingatan lebih kuat berbanding Aisyah.

-       Ibu selalu memuji Alim dan mengingatkan Alim untuk membuat perkara-perkara yang baik untuk meningkatkan motivasi dalam diri Alim.

-       Alim memiliki sifat ingin belajar yang tinggi. Hal ini dapat dilihat apabila Alim belajar menyapu sampah daripada Abang Imran dan Kakak Madinah. Kakak dan abang kepada Alim sering menunjukkan nilai baik hati, bertanggungjawab dan tolong menolong kerana mereka tahu bahawa Alim seorang adik istimewa. Maka mereka perlu memberikan contoh teladan yang baik.

-       Ibu Alim memiliki sifat kasih sayang yang mendalam terhadap Alim kerana ibu Alim sentiasa menunjukkan nilai kasih sayang dalam diri Alim. Ibu selalu memujuk Alim apabila Alim berasa resah, kecewa dan keliru. Nilai kesabaran dalam diri ibu Alim juga memberikan ruang kepada Alim untuk mencuba perkara baharu.

-       Alim sentiasa berusaha setiap hari walaupun kadangkala berjaya dan juga gagal dalam membuat sesuatu. Alim berusaha dengan pertolongan ahli keluarganya. Walaupun Alim tidak tahu erti sabar dan rajin, dia telah menunjukkan nilai tersebut dalam dirinya.

 

Nenek dan

Datuk

 

 

-          Cerita ini memerihalkan tentang Alim dan keluarganya yang pernah pulang ke kampung. Alim masih ingat bahawa nenek dan datuknya mempunyai ayam dan itik. Alim sangat gembira dan tidak sabar untuk bermain dengan binatang ternakan nenek. Hal ini dapat dilihat apabila Alim terus mencari ayam dan itik apabila sampai di kampung halamannya. Tetapi Alim sedih kerana tidak melihat binatang yang dicari. Nenek dan datuk terkejut apabila melihat Alim menangis. Hal ini berkemungkinan nenek dan datuk tidak pernah melihat Alim menangis dalam keadaan sedih dan marah.

-          Alim masih sedih dan buntu malah Alim turut mengandaikan ayam dan itiknya sudah mati. Hal ini menunjukkan Alim sangat sayang akan bintang tersebut.  Nenek menunjukkan ayam dan itik dalam reban.  Alim kelihatan sangat gembira.

-          Alim seorang kanak-kanak yang lurus. Alim jadi keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa. Alim terus menangis. Hal ini menunjukkan Alim mempunyai keadaan dan perasaan yang tidak stabil. Dia tidak akan berpuas hati jika satu-satu perubahan itu berlaku.

-          Watak nenek dalam cerita ini menunjukkan bahasa dia seorang yang lemah lembut dan penyayang. Ini dapat dilihat apabila Nenek cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci tentang setiap perabot dalam rumah tersebut. Hal ini juga berkemungkinan suara nenek yang lembut dapat memberikan ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim berhenti menangis.

-          Selepas itu, Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah melayan gelagat Alim dengan baik. Mereka kelihatan gembira bersama-sama sambil menonton televisyen. Alim pula kelihatan gembira kerana dia sudah dapat melihat sendiri ayam dan itik nenek yang berada dalam reban.

-          Rumusannya, nilai sosial terkandung dalam cerita sosial di atas jelas terpapar dalam diri Alim dan keluarganya.

Saya yang Istimewa

-   Cerita sosial ''Saya yang Istimewa" menggunakan pendekatan teks cerita pendek. Cerita sosial ini bertemakan kekeluargaan. Inti pati cerita pendek ini berkisar tentang seorang anak istimewa, iaitu Alim yang sangat baik hati, suka berkongsi, dan gemar membantu ahli keluarganya. Sifat mulia yang cuba ditonjolkan di dalam cerita ini, membuka mata masyarakat untuk menjadi seorang yang berakhlak mulia sepeerti diri Alim. Begitu juga, kandungan cerita ini berjaya memaparkan kisah sebuah keluarga yang harmoni kerana, setiap watak di dalam cerita memainkan peranan masing-masing dengan sangat berkesan sebagai sebuah ahli keluarga. Antara watak yang terlibat ialah Ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim, Mak Cik Timah, Sulaiman, dan Pak Cik Yakub.

-   Cerita sosial "Saya yang Istimewa" ini, menggunakan penggunaan kata dan ayat yang mudah agar dapat memberi fahaman yang jelas kepada pembaca tentang isi kandungan yang ingin disampaikan oleh penulis. Latar yang digunakan dalam cerita sosial ini adalah di rumah Alim serta rumah jirannya, iaitu Sulaiman. Di rumah, Alim merupakan seorang yang baik hati serta suka membantu. Di luar rumah pula, Alim tidak malu bertegur dengan jirannya. Sikap inilah yang perlu menjadi teladan para pembaca. Selain itu, dari segi perasaan, cerita ini telah menekankan tiga emosi yang berbeza iaitu, gembira, puas hati, dan sedih. Alim berasa gembira ayahnya membawa balik banyak buah-buahan dan dia juga seronok dapat berbahagi makanan kepada jirannya. Alim puas hati setelah memberikan buah-buahan kepada Sulaiman. Perasaan sedih pula digambarkan oleh Mak Cik Timah yang berubah air mukanya ketika berbual dengan Alim.

 

-          Cerita sosial , ‘Saya yang Istimewa’ ini banyak memberi nilai dan pengajaran dalam kehidupan seharian masyarakat. Nilai murni seperti baik hati, berkasih-sayang, suka berkongsi, suka membantu dan mengambil berat jelas ditunjukkan oleh watak-watak yang terdapat dalam cerita ini. Meskipun Alim merupakan anak istimewa, namun sikapnya sangat mulia, wajar untuk dijadikan contoh oleh masyarakat. Nilai murni yang dipamerkan ini perlu diserapkan dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian.

 

Hati

-          Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat cerita yang berjudul Hati. Kisah mengenai cerita yang berjudul Hati ini dapat dirumuskan bahawa ianya merupakan satu cerita kanak-kanak yang berunsurkan teks yang pendek sahaja. Penceritaannya mudah untuk difahami dengan penggunaan bahasa yang mudah. Selain itu, cerita berjudul Hati ini mengutamakan tema kemasyarakatan serta sampel atau bahan yang digunakan dalam cerita ini ialah ibu, cikgu, Alim dan rakan-rakan. Cerita ini hanya memegang watak antara ahli keluarga, rakan-rakan dan di sekolah pula merujuk kepada seorang guru iaitu Cikgu Anis. Akhir sekali, cerita sosial yang berjudul Hati ini adalah berbentuk penceritaan kerana terbentuk jalan cerita atau plot untuk menceritakan perjalanan ceritanya yang didukung oleh penggunaan dialog untuk setiap watak memberikan ujaran masing-masing.

 

-  Berdasarkan konteks dalam Cerita Sosial yang merujuk kepada Model Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat cerita yang berjudul Hati yang mengandungi tiga bahagian konteks iaitu tatabahasa, latar dan emosi. Untuk bahagian tatabahasa, menurut cerita sosial yang berjudul Hati, penggunaan kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua pembaca termasuk kanak-kanak istimewa. Hal ini kerana susunan struktur ayat dan kosa kata yang sangat mudah. Selain itu, pada bahagian latar pula, latar yang digunakan adalah di sekolah, rumah ibu dan bapa serta rumah jiran. Penggunaaan tiga jenis latar tempat ini dapat menjadikan sebuah penceritaan yang mampu menarik perhatian pembaca. Manakala bagi konteks emosi pula, cerita sosial Hati ini hanya menggunakan satu emosi sahaja iaitu emosi gembira. Emosi ini dapat dilihat pada watak ibu dan Alim iaitu ibunya tersenyum dan bangga dengan Alim yang pandai dalam segala hal dalam rumah. Jelaslah bahawa, konteks cerita sosial berjudul Hati mudah untuk difahami dan sesuai untuk semua khalayak.

 

- Berdasarkan cerita sosial yang berjudul Hati, terdapat beberapa andaian dan kisah mengenai setiap watak dalam cerita ini. Andaian dalam cerita sosial ini tertumpu kepada watak Alim yang mempunyai hubungan dengan orang lain selain ahli keluarganya. Alim menjalinkan hubungan yang baik dengan rakan-rakan dan guru sekolahnya. Alim pandai bersosial. Selain itu, watak ibu Alim sangat mengambil berat mengenai Alim kerana dia telah membimbing Alim dari kecil lagi mengenai persediaan diri untuk Alim mengetahui perkara asas dalam kehidupan. Ibu Alim menunjukkan sifat kasih sayangnya terhadap Alim dengan seiring bimbingannya. Malah, watak Cikgu Anis juga memainkan peranan dalam membentuk kanak-kanak istimewa dengan baik. Cikgu Anis mengajari Alim tentang pelbagai pendekatan seperti tentang jiran dan lebih kepada cara untuk berdikari. Lantaran itu, Cikgu Anis juga menunjukkan kesedaran mengenai nilai-nilai murni kepada Alim dan rakan-rakam sekelasnya. Sebagai rumusannya, berdasarkan cerita sosial berjudul Hati ini, terdapat nilai baik hati, kasih sayang, ambik berat, ikhlas, jujur, berkongsi, berterima kasih, hormat-menghormatu dan rajin dalam diri setiap watak yang terlibat.

 

Jiran

-          Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018) iaitu sebuah cerita yang berjudul jiran. Jiran merupakan kisah seorang kanak-kanak yang bernama Alim yang tinggal bersama-sama keluarganya. Alim dan keluarga tinggal bersebelahan dengan jiran mereka yang bernama Sulaiman. Cerita ini memaparkan gaya penceritaan yang ringkas serta teks yang tidak berat untuk kanak-kanak. Menggunakan kata dan ayat yang mudah, ianya sangat senang difahami golongan kanak-kanak. Nilai sosial yang diberi pendekatan di dalam cerita jiran ini ialah baik hati. Alim ialah seorang budak lelaki yang baik hati dalam berkongsi apa sahaja yang dimilikinya, tidak kira sama ada berkongsi dengan adik-beradiknya atau jirannya. Ia jelas menunjukkan nilai sosial yang positif. Nilai ini patut dicontohi dan dijadikan panduan dalam hidup.

-          Selain itu, nilai yang ingin dipaparkan dalam cerita sosial jiran ini ialah nilai kasih sayang. Iaitu kasih sayang ibu bapa terhadap anaknya, serta kasih sayang adik terhadap abangnya. Ini dapat dilihat apabila Alim jatuh sakit, adiknya menangis kerana risau akan Alim. Sikap yang ditonjolkan oleh ahli keluarga Alim menunjukkan bahawa mereka sangat peka dengan keadaan kesihatan Alim. Disebabkan Alim adalah seorang anak yang istimewa, ahli keluarganya terutama ibunya amat risau akan keadaan Alim kerana Alim hanya mampu berbaring apabila jatuh sakit.

-          Alim mempunyai keluarga yang cukup mengambil berat terhadapnya. Bukan sahaja ahli keluarganya, malah jirannya juga turut mengambil berat terhadap Alim. Sikap begini wajar dicontohi terutamanya apabila hidup berjiran. Sulaiman juga merupakan seorang jiran yang ikhlas dalam bersahabat. Walaupun keadaan Alim tidak seperti kanak-kanak yang lain, tetapi Sulaiman tetap berkawan baik dengannya. Sulaiman juga tidak mementingkan diri sendiri dengan tidak memahami keadaan yang dilalui oleh Alim.

-          Alim merupakan seorang kanak-kanak yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Walaupun dia adalah seorang anak yang istimewa, Alim tidak takut untuk berkawan seperti kanak-kanak normal. Alim mampu bersahabat baik dengan jirannya Sulaiman.

-          Semangat kejiranan yang wujud dalam diri Sulaiman dan ahli keluarganya yang mengambil berat terhadap jiran yang lain mengukuhkan lagi nilai positif dalam cerita sosial kanak-kanak ini.

 

 










No comments:

Post a Comment